flag Судова влада України
Перелік судів, від яких передано територіальну підсудність.

Щодо застосування норм Постанови КМУ №704 під час обчислення розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням: позиція КАС ВС

27 листопада 2025, 09:24

КАС ВС розглянув матеріали справи про визнання протиправними дій ДПСУ щодо відмови підготувати та надати довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії військовослужбовцю.

Спірним питанням є визначення того, яка саме редакція пункту 4 Постанови КМУ від 30.08.2017 № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (далі – Постанова КМУ №704) підлягає застосуванню під час обчислення розмірів посадових окладів та окладів за військовим (спеціальним) званням станом на 1 січня 2024 року - первісна редакція, що передбачала використання прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом на 1 січня календарного року, чи редакція, змінена постановою КМУ від 12.04.2023 № 481 «Про скасування підпункту 1 пункту 3 змін, що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 103, та внесення зміни до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 р. № 704» (далі – Постанова КМУ №481), якою визначено фіксовану розрахункову величину - 1762 грн.

Суди першої та апеляційної інстанції визнали пункт 2 постанови КМУ № 481 у частині внесення змін до пункту 4 постанови КМУ № 704 протиправним та нечинним.

КАС ВС зауважує, що суд позбавлений повноважень визнавати нормативно-правовий акт нечинним з моменту його прийняття, оскільки втрата чинності таким актом настає виключно з моменту набрання законної сили судовим рішенням, яким його визнано протиправним та нечинним. Разом з тим такі судові рішення мають пряму (перспективну) дію в часі та не поширюються ретроспективно, тобто не впливають на правовідносини, що виникли і реалізувалися під час чинності нормативного акта, навіть якщо останній згодом було визнано протиправним.

Таким чином, із дня набрання чинності постановою КМУ № 481 (20 травня 2023 року) та протягом усього періоду її дії (до 18 червня 2025 року) правові підстави для видачі довідок про розмір грошового забезпечення із застосуванням розрахункової величини у вигляді прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року відсутні. Протягом зазначеного періоду визначення посадових окладів та окладів за військовими (спеціальними) званнями здійснювалося виходячи з фіксованої величини 1762 грн, передбаченої постановою КМУ № 481.

Отже, ДПС, реалізуючи 20 червня 2024 року свої повноваження щодо прийняття рішення за заявою позивача про видачу довідки про розмір грошового забезпечення, діяв на підставі нормативно-правового акта, який мав юридичну силу в період з 20 травня 2023 року до 18 червня 2025 року.

Відтак відмова у підготовці та наданні довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01 січня 2024 року ґрунтувалася на чинному нормативному регулюванні та не може бути визнана протиправною лише з огляду на подальше припинення дії зазначеного нормативно-правового акта.

Підготували фахівці відділу аналітичної роботи та узагальнення судової практики 5ААС. 

Постанова КАС ВС від 20.10.2025 по справі 600/3516/24-а https://cutt.ly/ittXhnQX