flag Судова влада України
Перелік судів, від яких передано територіальну підсудність.

Скасування штрафів «Цитрусу» через чеки та сертифікати: позиція 5ААС

24 вересня 2026, 15:36

ТОВ «ІМПОРТМАКС» звернулось до суду з позовом до Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, в якому позивач просив визнати протиправним та скасувати податкові повідомлення-рішення (далі – ППР) податкового органу №591/34-00-07-03, №589/34-00-07-03, №590/34-00-07-03  від 14 серпня 2025 року.

Позивач зазначив, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області у період з 10.07.2025 по 27.07.2025 була проведена фактична перевірка ТОВ «ІМПОРТМАКС». За результатами перевірки Південне міжрегіональне управління ДПС виписало 3 ППР на загальну суму понад 3,6 млн грн.  Крім того, позивач наголосив, що оскаржувані ППР прийняті без дотримання принципів законності, обґрунтованості та повного з`ясування обставин справи, у зв`язку з чим підлягають скасуванню.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 26.03.2026 року у справі №420/40741/25 позовні вимоги задоволено - https://cutt.ly/zyvKypkI.

Не погодившись з таким рішенням суду І-ої інстанції, Південне міжрегіональне управління ДПС оскаржило його.

Під час апеляційного розгляду, колегія суддів 5ААС дослідила, що

Суд роз'яснив щодо податкового повідомлень-рішень:

  • подарункові сертифікати — це не товар: сертифікат за своєю правовою природою є документом, що підтверджує право вимоги (авансовим платежем), а не товаром з рахунку 28. Тому вимога ДПС обліковувати сертифікати як товарні запаси та штрафувати за їх «необлікованість» є безпідставною;
  • подвійне зарахування сумувань: податківці безпідставно за двома різними статтями проштрафували компанію за ті самі операції з подарунковими сертифікатами на 1,44 млн грн та 474 тис. грн, зауваживши «непроведення через РРО», хоча дані чеків свідчили про зворотне;
  • облік реалізованого товару: перевіряючі не склали опису товарів, які фактично знаходилися в магазині на момент перевірки, а намагалися штрафувати за товари, продані до її початку.Кінець форми

За результатами розгляду, апеляційну скаргу Південного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків задоволено частково.

Зокрема, рішення суду першої інстанції змінено в мотивувальній частині щодо податкового повідомлення-рішення №590/34-00-07-03 (штраф 673 556,00 грн). Водночас рішення суду в частині податкового повідомлення-рішення №589/34-00-07-03 (на суму 2 926 951,77 грн) скасовано та ухвалено нове рішення: позов ТОВ «ІМПОРТМАКС» задоволено частково — визнано протиправним та скасовано штрафні санкції на суму 2 890 493,87 грн, а в частині штрафу на суму 36 457,90 грн — відмовлено. Крім того, на користь товариства стягнуто судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 23 978,85 грн.

В іншій частині рішення Одеського окружного адміністративного суду від 26 березня 2026 року залишено без змін.

Постанова 5ААС від 09.09.2026 року у справі № 420/40741/25 - https://cutt.ly/FyvJ5xor.