Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Сумні реалії сьогодення – затвердження дефіцитних кошторисів для судів на 2021 рік. Запланована сума коштів для 5ААС не дає можливості забезпечити належну організацію роботи суду на достатньому рівні.
Наприклад, кошторисні призначення на оплату послуг пошти складають 400 000 грн. замість необхідних 3 000 000 грн. на рік. (14,5 річної потреби)
Щоб скоригувати ситуацію, адміністрація суду вирішила вжити заходи задля економії та недопущення зупинки роботи суду. Так, секретарям судового засідання рекомендовано:
Однак, є і друга сторона медалі - до цього часу питання використання судами електронної пошти й досі знаходиться поза процесуальним законодавством, а «вибіркове» надсилання судових рішень засобами поштового зв’язку спричиняє велику кількість скарг від учасників процесу.
Тобто, неможливість належного направлення судової кореспонденції фактично блокує роботу суду, призводить до неодноразових перенесень судових засідань, затягування строків розгляду справ, порушення прав учасників судового процесу, а також стає підставою для подання скарг на суддів до ВРП та скасувань КАС ВС правосудних судових рішень, прийнятих з вимушеними порушеннями процесуального законодавства через неналежне фінансування суду.
Також, затверджений кошторис суду покриває лише 25 % від річної потреби на послуги з інформатизації.
Ще з листопада 2020 року швидкість Інтернет зв’язку в суді обмежена та не дозволяє якісно проводити засідання в режимі відео конференції, спричиняє технічні збої в роботі електронної пошти та КП «ДСС». При цьому, повністю відсутні кошти для підключення до інформаційно-пошукової системи «Ліга: Закон», що значно погіршить умови праці та негативно вплине на швидкість роботи.
Варто зазначити, що в умовах відсутності фінансування, стає неможливим забезпечення суду в повному обсязі папером, конвертами, дисками, іншим канцелярським приладдям, оскільки кошторисом передбачено витрати тільки на 50% від річної потреби.
Витрати на оплату комунальних послуг забезпечені на 70% від річної потреби, що поставить під питання опалювальний сезон 2021 року.
Незважаючи на те, що 2020 рік ознаменувався запровадженням карантинних заходів і суди, на відміну від багатьох інших органів, ні на день не зупиняли свою роботу навіть у періоди локдауну та неодноразових спалахів захворювання коронавірусною інфекцією серед працівників суду, у кошторисних призначеннях на 2021 рік повністю відсутні кошти для забезпечення суду засобами протиепідемічного захисту та дезінфекції.
Недофінансування у 2020 році спричинило ситуацію, за якої більшість робіт, пов’язаних із життєзабезпеченням будівлі суду в минулому році не проводилася. Тому наразі, у 2021 році існує гостра потреба у в проведенні робіт, пов’язаних з обслуговуванням систем кондиціювання, вентиляції, відеоспостереження, резервного водопостачання, технічного обслуговування насосів водопостачання, зовнішньої та внутрішньої мережі водовідведення, поточного ремонту адміністративної будівлі, з метою уникнення додаткових витрат на усунення негативних наслідків, спричинених неналежним обслуговуванням систем адміністративної будівлі.
Не менш критичною є ситуація з фінансуванням суддівської винагороди та заробітної плати працівників апарату суду.
Так, кошторисні призначення на виплату суддівської винагороди затверджені на 2021 рік з 10% дефіцитом до кінця року. При цьому, відповідно до розподілених помісячних лімітів по КЕКВ 2113 (код економічної класифікації видатків), виплати суддівської винагороди будуть здійснюватися з щомісячною кредиторською заборгованістю (25-40% недоплати) до травня-червня 2021 року.
В той же час, передбачені кошторисом суду видатки на оплату праці працівників апарату суду покривають лише обов’язкові виплати. Таким чином, передбачено середню заробітну плату у розмірі 11 400 грн. (з урахуванням 1 матеріальної допомоги). При таких показниках заробітна плата у 60% працівників апарату (секретарі судового засідання, судові розпорядники, провідні та головні спеціалісти суду) в середньому складає менше 5000 грн., що є навіть меншим мінімальної заробітної плати.
Така ситуація призводить до порушень трудових гарантій працівників апарату суду, збільшення соціальної напруги, відтоку кваліфікованих кадрів. Для забезпечення фонду оплати праці працівників апарату суду на рівні 2020 року (з виплатою 30% премії та 100% надбавки) кошторисні призначення необхідно збільшити вдвічі.
5ААС звертається до органів судового врядування з проханням об’єднати зусилля та звернутись до органів виконавчої та законодавчої влади з вимогою щодо відновлення повноцінного фінансування судових органів та недопущення порушення прав людини щодо забезпечення здійснення правосуддя.